Jste zde

V rachotu větru o síle 40 uzlů, v palbě lijáků se flotila jachtařů Vendée Globe řítí nočním Atlantikem

Za prvních 24 hodin ujely lodě IMOCA 300 mil a dosahovaly rychlosti až 23 uzlů. Řvoucí čtyřicítky, průtrže mračen a zničující lijáky zažili závodníci hned první noc závodu sólo jachtařů kolem světa. Noc byla neobyčejně tvrdá. Některé zaskočila, i když jde o zkušené oceánské závodníky. Závod je neurvale rychlý. Mimořádně rychlý byl už start, jak je vidět na snímku, kdy většina motorových lod osmnáct metrů dlouhým plachetnicím IMOCA 60 nestačila. 

 

Je 28 hodin po startu nejobtížnějšího závodu sólo jachtařů bez pomoci kolem světa Vendée Globe 2016/2017 a polovina flotily je dávno za Mysem Finisterre a míří dál na Atlantik. Závod startoval v neděli 6. listopadu 2016 v Les Sables d´ Olonne. V pondělí po poledni za sebou měly vedoucí plachetnice ujeto přes 300 mil, což je 555 kilometrů za 24 hodin. 

Dokáže si někdo představit, jak námořník upluje 550 kilometrů za 24 hodin, v jedné osobě na plachetnici dlouhé šedesát stop?

Jde o neuvěřitelné zrychlení, které však  bylo očekáváno.  Důvodem je něco, pro co v jachetní češtině dosud ani neexistuje název: foilers. Snad foilery? Tímto zařízením je vybaveno pouze deset nově postavených lodí IMOCA 60 poslední generace, které se účastní závodu. Jde o konstrukci podobnou lyžím na boku trupu lodi, která loď na zadoboční nebo zadní vítr zvedá, takže loď neboří příď do vody a nad vodou letí podobně jako to umí vícetrupé lodě (multahaly). Příkladný je například výzkum a vývoj lodě Safran, která je příkladem technologického vývoje – zde je vidět fragment foileru. Foilers jsou v závodě kolem světa použity poprvé a výsledek je pozorně sledován vývojáři z celého světa.

Podle Alexe Thomsona, který byl ráno na prvním místě, dosáhne pomocí foilerů IMOCA 60 drastické akcelerace a celkově zrychlí o 5 uzlů oproti obvyklé rychlosti.

Že je rychlost závodu v prvním dnu zběsilá, potvrzují všichni. Přispělo k tomu větrné počasí v Biskajském zálivu, díky kterému se v neděli odehrál perfektní start. Větrné počasí ze dne se však v noci proměnilo na větrné facky a vichřice sílící a padající v rychlosti od 5 do 40 uzlů. To vše doprovázeno bouřkami a průtržemi mračen. Tato situace byla předpovězena, přesto i zkušené námořníky zaskočila.

Staří pardálové oceánů zaskočeni 

Ostatně to dosvědčují ranní výpovědi některých závodníků, jak je publikoval organizátor Vendée Globe. Všichni jsou staří oceánští pardálové. Nándor Fa (+ 1953) jede Vendée Globe podruhé. Jean Le Cam (+1959) jede Vendée Globe počtvrté, Jérémie Beyou (+1976) podruhé. Pouze Enda O´Coineen (61 let) je na Vendée Globe nováčkem. O to lépe si však vede v jeho souměřitelné kategorii lodí staré generace, které jsou pochopitelně uprostřed nebo na konci peletonu.

Enda O’Coineen (Irsko) na lodi Kilcullen Voyager Team Ireland potvrdil, že to byla tvrdá noc. Jak vyplývá z jeho slov, pokoušel se zůstat v klidu a netlačit na pilu a jel „konzervativně se dvěma refy na hlavní plachtě“.  Je rozdvojený, co se týče většího oplachtění: Jedna část mě mi říká, abych to udělal, zatímco druhá část říká, abych zůstal v klidu. V závodě se právě zabydluji. Můj start byl otřesný. Z přílišného nadšení jsem byl přes startovní čáru a musel jsem se vrátit. Musel jsem se rozhodnout, zda přijmu pětihodinovou penaltu a nebo se vrátím na start. Nakonec jsem ztratil jednu hodinu…. Jsem zklamán, že jsem nepotěšil své fanoušky. … Je úžasné, jak rychle se flotila rozptýlila. Být najednou sám je výjimečné. Necítím se v dobré fyzické kondici. Před startem jsem dělal trochu cyklistiku, ale necítím sílu v ramenech. Takže to bude chvíli trvat, než si zvyknu. Mám pár závad na lodi, ale s nijak vážným důsledkem.

Pozn. autorky: Výměna plachty na lodi IMOCA 60 znamená vlečení srolované přední plachty nebo plachty v balíku, který váží kolem 100 kg, po palubě a vytažení této plachty na přední stěh. Za vichřice je to obtížné a někdy nemožné. Proto potřebuje závodník sílu v ramenech a rukou.

Nándor Fa (Maďarsko) loď Spirit of Hungary: První noc byla celkem strašná. Vál vítr od pěti do 40 uzlů. Zažil jsem několik průtrží. Bylo toobtížné kvůli tolika výměnám plachet. Před sebou jsem měl pás, ve kterém jsem viděl na vodě strašnou vichřici. Musel jsem zpomalit. Pak jsem mohl zrychlit, ale nešlo to, nevím proč. Jsem příliš pomalý, ztratil jsem rychlost, ale nevím proč.

Jérémie Beyou,  (Francie) loď Maître CoQ:  V noci jsem se chytil do facek a lijáků. Vůbec jsem nechápal, co se děje. Viděl jsem, jak ostatní našli únik a objíždějí mě. Vykoplo mi to kormidlo a loď se stočila k větru. Padnul jsem na jednu vinšnu a přerazilo mi to zub. Už jsem volal doktora.

Jean Le Cam, Francie: Věděli jsme, že to bude takhle už před startem. Vítr se pořád mění. Musíš udělat kompromis nebo trimuješ do nekonečna… Na startu jsem byl šťastný, že mám společnou fotku s princem Albertem a těch diváků, kteří seděli na navigaci jako ptáci na vedení. Závod je strašně rychlý. Neměl jsem čas připravit vše před startem, tak teď vše nastavuju a hledám. Nikdy nezapomeňte, kam jste schovali hajzl papír…

Irena Válová

 

Rubrika: 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer