„Na obzoru vidím Mys Horn. Je to velkolepé,“ hlásil dnes ráno Armel Le Cléac´h. Půl hodiny po poledni pak nejstrašidelnější, nejkrutější a nejjižněji položený výběžek na planetě obkroužil. Námořník uplul na pllachetnici trasu dlouhou 17 480 námořních mil za 47 dní. Už udělal slavnou zatáčku na Hornu vlevo. Doleva znamená do cíle, do kterého zbývá přejet už jen z Jižního na Severní Atlantik.
První v závodě Francouz Armel Le Cléac´h zdolal sám na plachetnici Banque Populaire VIII trasu z francouzského města Le Sables d´Olonna na Mys Horn za 47 dní. Je to o pět dní méně, než činí dosavadní rekord v závodu sólo plachetnic kolem světa Vendée Globe z roku 2012/13.
Na obloze vidím tmavé mraky a vítr je od 17 do 30 uzlů, hlásil námořník, který měl pro tuto mimořádnou příležitost připravenou láhev šampaňského. Mysem Horn končí pro námořníky šest týdnů trvající cesta zimou a vichřicemi Velkého jihu, kde se valí vlny vysoké jako osmipatrový dům a kde i námořní mapa svými názvy říká, že jste se ocitli v pekle. Projíždí se od řvoucích čtyřicítek do běsnících padesátek. Letos nebyla výjimkou vichřice o síle větru 58 uzlů.
Oceán zde šest týdnů kvílí a řve, déšť střídá sněhová vánice a terén s plujícím kusy ledovců z Antarktidy připomíná minové pole. Za celou dobu nevidí námořníci v Tichém oceánu žádnou pevninu. Čas od času se k nim připojí albatros, někdy skočí ryba. Až k Mysu Horn se rozkládá prázdno, nicota, jen masa vody kolem. Jak za svého života říkával švédský námořník a závodník z Volvo Ocean Race Magnus Olsson: „Mys Horn je nejkrásnější místo na světě. Není tady vůbec nic."
O tom, že místo je nazýváno také hřbitovem lodí a koncem světa jsme už informovali. Včerejší vydání Vendée Globe vydalo historii Mysu Horn i mýtů kolem tohoto místa. Jachtařský web potvrzuje, že námořníkovi, který dokáže obeplout Mys Horn, je dovoleno chcát proti větru a plivat do vody. Naopak vyvrací legendu o právu nosit naušnici. Tu nosili piráti, aby zvýraznili svůj strašidelný vzhled, nikoli jako symbol námořního výkonu.
Armel po odbočení u Hornu doleva nedal najevo více emocí, než bylo třeba a podle svých slov se okamžitě začal připravovat na Atlantik, kde jsou větrné podmínky zcela jiné. Podle odborníků, kteří závod komentují, je reálná situace, že druhý Alex Thomson Armela v lehkém větru zezadu dojede a souboj o prvenství se tak znovu odehraje na trase do Le Sables de Olonna. Alex bude na Hornu den po Štědrém dni, tedy v neděli.
Irena Válová
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer