Podíváme-li se na mapu, zjistíme, že se právě teď Alexovi Thomsonovi přímo nabízí udělat ránu v této šachové partii a velké hře nervů mezi dvěma titány oceánu. ETA ovšem říká, že tato hrůza skončí ve čtvrtek vítězstvím Armela Le Cléas´he. Vítací výbor už se aktivizuje a příjezd bude přenášen živě. Alexovi vypadla AIS, Slapyreport ovšem shledává neviditelnost výhodnou.
ETA z úterního večera říká, že jako první překročí cílovou čáru v Les Sables d´ Olonne Francouz Armel Le Cléas´h (39 let) na lodi Banque Populaire ve čtvrtek 19. ledna 2017 mezi 12,00 – 14,00 hodin. Britský závodník Alex Thomson (42 let) se z moře na lodi Hugo Boss přiřítí vzápětí za ním. Oba za sebou budou mít trasu kolem planety dlouhou 55 tisíc kilometrů.
Vedení Vendée Globe už se přestěhovalo z Paříže zpátky do Les Sables a znovu byla postavena závodní vesnička pro veřejnost, která za sebou má první vichřici. Kvůli orkánu, který o víkendu zasáhl francouzské pobřeží, zakázal starosta Vendée postavit stany pro veřejnost. Vichřice ustala a stany už stojí. Dnes stránka Vendée Globe ohlásila živý přímý přenos z příjezdu vítěze.
ETA (Estimated Time Arrival) je výpočet času dojezdu obou vedoucích závodníků, který vychází z dostupných reálných dat (rychlosti lodě, větru a kurzu) a modelové předpovědi. Alex Thomson stále stahuje Armelův náskok míli za mílí, hodinu za hodinou. V úterý večer byl opět pouhých 72 mil za ním a v tuto chvíli má vyšší rychlost. ETA ovšem spočítala, že to nebude stačit a vítězem tohoto vydání nejobtížnějšího závodu sólo jachtařů kolem světa se stane Francouz Armel Le Cléas´h.
Soupeř neví, co zamýšlí neviditelná loď
Sám Alex Thomson k tomu před dvěma dny řekl, že pokud se dokáže přiblížit k Armelovi na vzdálenost padesát mil, dokáže ho i předjet a pokusí se o to. V pondělí ovšem hlásil problémy s řídící jednotkou kormidla a také ve videu uvedl, že mu nefunguje AIS. Opět ale zopakoval: „Budu bojovat do poslední chvíle.“
Že Alexovi nefunguje AIS je další handicap. AIS je on-line mapa monitoru námořního provozu. Tak jako letecká mapa zaznamenává všechna letadla, AIS zaznamenává všechny lodě. A oba závodníci se nyní ocitli 500 mil od břehů Evropy, kde je silný provoz a kde se lodě navzájem vyhýbají podle námořních pravidel. Ta platí i pro závodníky.
Slapyreport ovšem není hloupý a vidí v nefunkční AIS naopak výhodu. Je to stejná hra jaká se hraje v závodě Volvo Ocean Race, totiž hra na neviditelného (stealth mode). Je-li loď neviditelná, soupeř může velmi znejistit, když neví, jakou strategii volí jeho rival. Když neví, kde se nachází ten, s kým závodí, zatímco neviditelná loď udělá promyšlený šachový tah. Pravidla Vendée Globe však o ničem takovém nehovoří a Slapyrreport dále pokračovat v úvahách nebude. Slapyreport tuto hrůzu ani nechce domyslet!
Podjede Alex Armela? Padnou do Les Sables jako špunti?
Podíváme- li se na mapu se závodníky, vidíme, že oba vyjeli na Atlantiku nahoru nad Les Sables d´ Olonne a do cíle budou vjíždět ze severu. Jde o totožnou situaci s minulým vydáním Vendée Globe, kdy závodníci do cíle padali jako špunti, když si nadjeli a nechali se k pobřeží dohnat na zadní vítr. Z oceánu. Jenže mapa větru ukazuje nyní přední vítr od pobřeží. A Alex je na mapě pod Armelem. Pokud by nyní udělal obrat a podjel ho, zkrátil by si trasu. A do toho se mu rozbil sytém AIS!
Alex Thomson se toto pondělí už zapsal do historie l, a to dalším rekordem v počtu uplutých mil n plachetnici za 24 hodin. Na lodi Hugo Boss za den „udělal“ 536 námořních mil, což je o dvě míle více, než dosavadní rekord vítěze minulého vydání Vendée Globe Francoise Gabarta. Rekord nyní čeká na potvrzení Světovou radou pro rychlostní rekordy v jachtingu.
Také souboj dvou titánů oceánského jachtingu se zapíše do historie. Ještě 25. prosince 2016 měl Alex Thomson u Mysu Horn ztrátu na prvního přes 800 mil. O tři týdny později je mu opět takřka na dohled. Jde o historicky největší návrat do hry, jaký se v tomto závodě odehrál, jak jsme už informovali. Navíc do hry o první místo.
Irena Válová
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer