Jste zde

Tajemné a hrůzné Doldrumy se pohybují. Odehrává se bitva všech bitev a stát se může cokoli. Alex to vyhrotí až na čáru.

Doldrumy nejsou tajemná země z Pána prstenů, jsou však stejně pozoruhodné, podivné a nebezpečné. Jako první vstoupil do Doldramů Armel Le Cléas´h. Na rovníku byl v sobotu a zpátky na severní polokouli se vrátil 61 dní od startu v Le Sables de Olonne 6. listopadu 2016, když před tím objel planetu. Jenže už dnes, den poté, je Alex Thomson opět pouhých 126 námořních mil za ním.

Až do posledního dne, do poslední hodiny a do posledního dechu se zjevně bude odehrávat bitva všech bitev v Atlantiku mezi vedoucím Francouzem Armelem Le Cléas´hem a Britem Alexem Thomsonem. Zatímco Armela Doldrumy zpomalily, Alex zvolil jinou stopu a opět stahuje náskok prvního. Velkolepá bitva o slávu vítěze nejobtížnějšího závodu sólo plachetnic IMOCA 60 kolem světa bez pomoci pokračuje. „Je to neuvěřitelné, když vezmeme, že na Mysu Horn byl Alex pět set mil za Armelem,“ komentuje Vendée Globe fakt, že lodi Hugo Boss se opět podařilo stáhnout velký náskok prvního. Neuvěřitelný výkon Alexe Thomsona Slapyreport už rozebíral.

Z Doldrumů mají hrůzu námořníci všech generací

Doldrumy, neboli rovníkové tišiny jsou pás táhnoucí se kolem rovníku od Afriky k Jižní Americe. Obvykle začíná pět stupňů pod rovníkem a končí pět stupňů nad ním. Bývá tam úplné bezvětří, které střídají prudké lijáky s bouřemi z nízko visících šedých mraků. Historicky měli námořníci z Doldramů vždy strach a není tomu jinak v současnosti. Je tam vysoká teplota vzduchu i vody, hladina se nehne, není vidět žádný život. Pak přijde z nízko se valících marků prudký liják.

Jde o tzv. intertropickou konvergenční zónu. Projet bez úhony tento jev vznikající tím, že vzduch mezi kontinenty na rovníku stoupá vzhůru, žádá zkušenost, dobrou analýzu i štěstí. Zvláště když je toto pásmo pohyblivé, rozšiřuje se a zase zužuje, pás se prodlužuje až k Jižní Americe, aby se jako had zase stáhl k Africe. Letos je jev podle informace Vendée Globe mimořádně silný, obtížný a pohyblivý.

O Doldrumech také pojednává náš film o závodu plachetnic kolem světa Borci z Barcelony včetně záznamu z místa, kam by nezkušení jachtaři neměli vjíždět, neboť odtud nemusí jen tak vyjet.

Debata zda foilie ano nebo ne, končí

Jestliže Armel byl první na rovníku, Alex díky jinak zvolené stopě udělal další nový rekord Vendée Globe, a to na trati Mys Horn  - nultá rovnoběžka. Tuto vzdálenost zvládl dnes na plachetnici Hugo Boss za 13 dní a pět hodin, tedy za dobu o 14 hodin kratší, než vítěz minulého vydání Vendée Globe Francois Gabart. Alex Thomson jede navíc s poškozenou lodí, neboť má zcela zničený foilie na pravoboku a je tím velmi omezen.

Celkově jsou první dva závodníci o čtyři až pět dní rychlejší, než poslední vítěz závodu. Pozorovatelé a experti se shodují, že je tomu tak díky foilies, křídlům, kterými jsou poprvé vybaveny lodě třídy IMOCA 60 nejnovější generace. První tři lodě v závodě jsou foilery, zatímco lodě starší generace bez foilerů jsou týden za nimi nebo se dokonce stále ještě nacházejí v Pacifickém oceánu.

„Debata, zda foilies ano nebo ne, skončila,“ padlo už ve vysílání Vendée Globe jednoznačné pro tuto letošní novinku. „Foilies dodávají jednotrupým lodím vlastnosti multihulů (vícetrupých),“ řekl ve vysílání holandský navigátor Vouter Verbraak, mimo jiné účastník soutěže Volvo Ocean Race.  Multihuly jsou ještě rychlejší, než plachetnice IMOCA 60, které dosahují rychlosti 20 – 25 uzlů.

Alex hodlá bojovat až na cílovou čáru

Jaké jsou Alexovy šance? Co si myslí on sám? Podle svých slov už je vyčerpán, ale to k tomuto závodu patří. „Uvidíme, co se stane. Počasí není jednoznačně jasné a když se věci mění, dává to šanci. Pracuji tvrdě na tom, abych tyto šance nacházel. Doldrumy jsou jen další kapitola tohoto. Stále jsem velmi motivován k vítězství. Bylo by skvělé bojovat o první místo až na cílovou čáru a já se o to tvrdě pokusím, to je jisté,“ řekl Alex, podle kterého v tomto závodě kromě tvrdé práce a zkušeností špičkového jachtaře hraje také roli štěstí.

Irena Válová

 

Rubrika: 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer