Jak se blíží Štědrý den, vzpomíná se na staré časy na oceánu, protože ani oceán už není, co býval. Nic není, jak bývalo. Ve studiu Vendée Globe dnes proto zasedli staří zbrojnoši sólo závodů plachetnic kolem světa.
A tak jsme mohli znovu slyšet titána oceánských závodů, prvního muže z bývalého socialistického bloku, který jel Vendeé Globe, prvně v roce 1992, Maďara Nándora Fa (67 let). Nándor Fa je rovněž jediným závodníkem, který si kdy postavil klasickou loď IMOCA60 sám, neb byl tak z komunizmu zvyklý.
V posledním vydání Vendée Globe v roce 2017 skončil na 8. místě poté, co se vynořil v cíli v Les Sables d´Olonne z bouře v Atlantiku a za sebou nechal 21 mladých mužů. Bylo mu 63 let a byla to jeho poslední (pátá) cesta kolem světa a kolem Mysu Horn na plachetnici.
Takhle jsme i my v roce 2017 citovali, co Nándor Fa napsal, když ten den projížděl kolem Hornu:
"Kolem probleskují bílé pěny, které se objevují a pak potopí pod vodu. Nejkrásnější boží stvoření albatrosové krouží kolem jako ve snových představách a já mám obavu, že je to pravděpodobně naposledy, kdy vidím toto zázračné místo. Do očí mi vstupují slzy. Proto jsem sem přijel, abych se rozloučil s touto divokou, nevyzpytatelnou krásou."
Asi před měsícem odpověděl ve vysílání Vendée Globe Nandor Fa na dotaz, zda nelituje, že už se neúčastní závodu, že ano i ne. Ale hlavně, že už na to nemá peníze. Podle jeho slov musí závodník mít dneska úplné minimum od šestnácti do dvaceti milionů - euro. Účast lodě IMOCA 60 poslední generace s týmem stojí 30 milionů euro.
To jsou strašný peníze. Mně osobně doslova vyrazil dech článek Dana Vodičky na Lodních novinách, který pojednával o fojlích (nebo fojlerech nebo fojlech, prostě o tom, na čem IMOCA 60 letí).
Vyrobit a instalovat fojle na IMOCU 60 stojí 16 milionů korun. Protože fojle jsou vyrobeny z 300 vrstev karbonu. Foile nakonec váží 300 kg. A protože struktura lodě, která není nová, se musí celá rozhodit a znovu redesignovat, dodávám já. Vznikne nová loď.
Přejděme k magickému číslu 180, jak je třetím předmětem naší dnešní agendy.
Číslo 180 má mimořádný osobní význam pro Jeana le Cama (Krále Jeana), jak dnes na videu vysvětlil. "Je tady Jižní Afrika, Leeuwin, Horn a tohle všechno, ale pro mě osobně je nejdůležitější 180," řekl Jean le Cam, který je stále pátý. Poté na videu demonstruje, proč. Podívejte se, ukazuje to na navigaci.
Video je v komentářích.
180 je číslo poledníku, kde končí na zeměkouli východ a začíná západ. Od 180. poledníku, i když ještě daleko od mysu Horn, se námořníci vracejí zpátky na západ, tedy domů. Jean le Cam dnes se svojí lodí překročil 180. Go west!
Fotku z Pacifiku, kde je jen 4,5 stupně poslal Benjamin Dutreux (na 6. místě).
Irena Válová, 22. prosince 2020
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer