Jste zde

Slapyreport volá: Bravo! Bravo! Bravo! Bravo! Strašná daň za úspěch a díky luxusní společnosti našich čtenářů

Emoce jsou mimořádné. Historie se právě přepisuje.Technika a lidská vůle překračují další hranice. Cenou je i pláč námořníka a přiznání druhého o konci sil. Slapyreport vzdává hold těmto mužům výkonu a inspirace. Už víme, co mají společného se čtenáři Slapyreportu: Velkorysost, férovost, znalosti, dovednosti, uznání. Pokračujte a uvidíte. 

Ještě nikdy se nestalo, aby námořník plakal v přímém přenosu. Slapyreport se znovu hlásí s pokračováním neuvěřitelného příběhu sólo závodníků na plachetnicích kolem světa bez pomoci Vendée Globe 2016/17, který přepisuje historii. V přístavu v Les Sables de Olonne se shromáždily opět desítky tisíc lidí. Zvětšíte kliknutím.

O týdny trvajícím souboji dvou mužů Francouze Armela Le Cléas´he (38)  a Brita Alexe Thomsona (42) jsme opakovaně psali. Alex pronásledoval Armela přes celý oceán, avšak poté, když se k němu přiblížil na vzdálenost 33 námořních mil, souboj o první místo vzdal.

O tom, jak nepředstavitelně kruté chvíle oba prožívali, svědčí jejich reakce na cílové čáře. Po otázce, jak tento souboj Armel vnímal, se zkušený námořník rozplakal a nebyl schopen slova. Ztichli i oba komentátoři přímého přenosu. Zůstal jen dlouhý záběr na plačícího muže s rukama zakrývajícíma oči. Cena za vítězství ve Vendée Globe. Toto velmi působivé video je poslední na této stránce zde.

O jak tvrdý závod jde a o co se hraje, dokládá fakt, že vítězná loď Banque Populaire byla prodaná už ve chvíli, kdy s Armelem 74. den závodu  kolem světa překračovala cílovou čáru. Koupil ji tým dalšího závodníka, který byl v tu chvíli ještě na oceánu a zřejmě se pokusí s BP zopakovat Armelův výkon v roce 2020. Stavba nové IMOCY 60 stojí nejméně 6 milionů euro, připomínáme fakta z našeho filmu Borci z Barcelony.

Armel Le Cléas´h dokončil závod kolem světa bez pomoci za 74 dní, což je nový rekord Vendée Globe.

Alex připlul ráno a v mrazu

Nepochopitelné bylo pro některé chování Alexe Thomsona, který jel s poškozenou lodí celou dobu Armelovi v patách, avšak nakonec souboj o prvenství vzdal. Hlavní roli v tomto příběhu hrála pravá foilie – křídlo lodě, o které přišel Alex v Pacifiku, což mu objektivně neumožňovalo dosahovat při větru zleva Armelovy rychlosti. Přesto souboj do poslední chvíle sváděl. Nenaplnil však předpověď managementu Vendée Globe, že o letošním vítězi se rozhodne přímo na cílové čáře v Les Sables de Olonne.

Alex se ocitl na dně svých sil. „Za tři dny jsem spal pět hodin a posledních dvacet čtyři hodin jsem nespal vůbec. Chci jen spát, jak dlouho to bude možné,“ opakoval vyčerpaný britský závodník. Do cíle dorazil hodiny po Armelovi, bylo ráno, teplota v přístavu Les Sables byla minus pět a na moři podle komentátorů přímého přenosu minus patnáct. Vliv mrazů na kontinentu včetně České republiky se promítl do strašného počasí v Biskajském zálivu. Alex na plachetnici neustále v mrazu třel ruce v rukavicích. Loď Hugo Boss vyfotografoval za svitu měsíce na moři prefekt oblasti Vendée a umístil obrázek na Twitter.

Alex Thomson překonal rekord v ujetých mílích za 24 hodin. Jeho rekord činí 536 námořních mil na plachetnici za jedniný den.

Alex nedokáže spát a přišel o svaly

Tři dny poté popsal Alex Thomson velmi otevřeně svůj stav: Stále není chopen souvisle spát déle než hodinu nebo dvě – tedy stále psychicky nebyl schopen vystoupit z režimu závodu. Podle popisu má svalovou atrofii – úplně mu odešly během závodu svaly na nohou. Nohy mám jako tyčky bez svalů a chůze mě bolí, přiznal závodník následky dlouhodobého pobytu v prostoru kokpitu a malé paluby lodě. Kromě ztracené foilie mu v závěru závodu odešel mechanismus vytahování přední plachty, takže ji tahal fyzicky přes rameno jako přes páku: „Mám pocit, že mám rameno až v kapse,“ řekl k tomu. Rekonvalescence bude trvat několik měsíců.

Oceán plný odpadu a blahodárné myšlenky

Myšlenkově Alexe rozvracela úvaha, jak by dojel, kdyby se mu bývala nárazem do UFO (neidentifikovatelný předmět v oceánu) nezničila foilie. Opakoval, že ho to stále pronásleduje, protože souboj dvou prvních by se s nepoškozenou lodí vyvíjel jinak. Jak totiž popsal šílenou jízdu na oceánu bez pravé foilie, jedna půlka lodě Hugo Boss reagovala úplně jinak, než druhá půlka lodě. Jinak jela a kdykoli učinil obrat, musel vždy měnit způsob vedení lodě. „Bylo to strašně protivné a vyčerpávající,“ řekl k tomu Alex a dodal: „Už o tom nechci mluvit,“ řekl a obrátil řeč jinam: Co se v tomto závodě naučil? „Předně jsem viděl oceán plný odpadu a uvědomil jsem si, že i já vezu do cíle loď plnou odpadu. A za další, že nejvyšší hodnota je moje rodina, moje žena a děti, které miluji. Myšlenky na ně mě zachraňovaly v okamžicích největší frustrace.“

Proč Král Jean nesundal v kanálu plachtu

Proč Slapyreport volá čtyřikrát bravo? Za další čtyři závodníky, kteří tento týden dokončili závod a překročili v přímém přenosu cílovou čáru v Les Sables de Olonne. Jak přikazuje tradice závodu, ti, co projeli cílem, chodí vyzvedávat z moře a vítat na pevnině nově přijíždějící. Třetího Francouze Jérémie Beyou (40 let) proto přivítali Armel s Alexem.

A nastal den, kdy management Vendée Globe nestačil vyzvedávat kapitány na plachetnicích z moře. Ještě nikdy v historii závodu se nestalo to,
 co tento týden ve středu: tři lodě přijely za tři hodiny s hodinovým rozdílem od sebe. Organizační a vítací štáby došly a navíc se vše odehrálo v podvečer před uzavřením slavného kanálu do přístavu v Les Sables, takže průjezdy kanálem k molu se odehrávaly pod tlakem času a přístavní direktivy. Pokud by závodníci včas nepřistáli, čekala by je další noc na moři před branami Les Sables de Olonne na kotvě. Šestý Jean Le Cam ani nesundal hlavní plachtu a projížděl s ní kanálem mezi domy města a davy lidí na březích. To bylo k vidění opravdu poprvé. Na fotografii se řítí JPD na lodi St. Michel k Les Sables de Olonne.

Tři chlapi, které neodradí ani smrt

Druhá trojice – Jean- Pierre Dick (51 let, řečený JPD, 4. místo), Yan Ellies (42 let, 5. místo) a Jean Le Cam (řečený Král Jean, 57 let - 6. místo) není méně pozoruhodná, než trojice první. Všichni tři dokončili závod kolem světa na plachetnici bez pomoci za 80 dní, ačkoli jejich rozpočty a podmínky byly diametrálně rozdílné. 

Zatímco JPD je sám stavitel lodí a nikdy neměl problémy s rozpočtem, Jean Le Cam vedl do poslední chvíle sbírkovou kampaň pod názvem Yes, we Cam a sháněl 350 tisíc euro na elektroniku. Zatímco JPD si mohl dovolit postavit pro závod novou loď St. Michel, Jean Le Cam jede s lodí, kterou odkoupil po skončení závodu Barcelona World Race. Tento závod loď skončila na prvním místě pod názvem Chemines Poujoulat. I tato epizoda je součástí našeho filmu Borci z Barcelony.

Všichni tři jsou staří pardálové Vendée Globe a mají za sebou některou z katastrof: Dickovi minule upadl kýl dva tisíce mil před cílem a tuto vzdálenost na oceánu plachtil s lodí bez kýlu s instrukcemi od stavitele IMOCY 60 po telefonu. Yan Ellies se do soutěže vrátil poté, co se v roce 2008 převrátil na Velkém jihu. Zachránil ho další závodník, který ho vyzvedl a vzal na svoji loď.

Král Jean se převrátil 6. ledna 2009 ve vzdálenosti 200 mil od Mysu Horn a v potopené lodi strávil dvanáct hodin, až ho vyzvedl další závodník Vincent Riou. Ano ten Vincent Riou, který toto vydání Vendée Globe musel vzdát po srážce s UF0, když 22. listopadu 2016 přišel o kýl a hluk v lodi dosáhl nesnesitelné úrovně, kterou člověk nemůže překonat. O štvanici Velkým jihem a loučení s Vincentem, který dokázal s lodí bez foilie držet krok s loděmi poslední generace, jsme také psali zde. Na fotografii přijíždí Král Jean do cíle.

Dick obrůstal mořským plevelem

Co si budete z tohoto závodu nejvíc pamatovat?, zeptal se trojice den po příjezdu Vendée Globe:

Jean Pierre Dick: "Jeden z klíčových momentů pro mě byl průjezd Bassovým průlivem, což nebylo jednoduché rozhodnutí. Můj trasovací program mi to navrhl, tak jsem si řekl: Proč ne? Jenže na některých místech je tam hloubka vody jen 20 metrů. Byl to také moment, kdy jsem vstoupil do zakázané antarktické zóny, protože se mi popletly soubory. A byl to legrační moment, když jsem zjistil, že dno lodi mi obrůstá plevelem. Strávil jsem dvě hodiny pod vodou číštěním. Měl jsem pocit jakoby plevel začínal vyrůstat na mě, ale byly to mořské kreatury, cítil jsem."

Eliés psychicky nedokázal vylézt na stěžeň

Yann Eliés: "Bylo to obtížné zpomalit dole na jihu od Austrálie. Rozhodl jsem se tak, abych se vyhnul silnému větru a nebezpečným vlnám (Vítr letos v Jižním oceánu dosahoval hodnoty až 70 uzlů a vlny až 10 metrů – pozn. autorky). Jednou jsem zastavil a pak jsem začalo mít strach o loď. Nemyslel jsem na to, co se mně stalo v roce 2008. Ale jeden moment jsem musel nahoru na stěžeň a nedokázal jsem to. Tehdy jsem si uvědomil, že stále nesu důsledky."

Toto vydání Vendée Globe se mimochodem odehrálo na 20. výročí zmizení závodníka a kanadského jachtaře Gerry Rouse, který se za stejných okolností převrátil v Jižním oceánu. Jeho tělo se nikdy nenašlo a jeho loď moře vyplavilo po  pěti měsících na pobřeží Chile – pozn. autorky. Jakou odvahu si žádá vylézt uprostřed nicoty a ve větru na oceánu na 29 metrů vysoký stěžeň, jsem psali v souvislosti s Endou O´Coineenem, kterému jsme za výkon zatleskali.

Le Cama by musela převážet sanitka

Jean Le Cam. "Byl to krásný závod, který jsem si tentokrát velmi užíval. Rád bych jel přivítat Bernarda Stamma do Brestu, ale musela by mě tam dovézt sanitka."(V tutéž dobu, kdy překračoval čáru Král Jean v Les Sables de Olonne, dojížděl jeho partner z Barcelona World Race Bernard Stamm závod Jules Verne Trophy na hypertrimaranu – pozn. autorky). Náš rozhovor s Bernardem Stammem je zde.

Jsme v luxusní společnosti

Ještě dvanáct námořníků stále bojuje na oceánu. Každý z nich je mimořádný a pozoruhodný. Mnozí z nich jsou staří chlapi, jeden je velmi mladý hoch, přesto nikdo z nich nepovolí.

O tom zase příště. Slapyreport se těší na své čtenáře. Podle reakcí a množství jde o informované lidi, kteří stejně jako my přistupují k mužům Sedmi moří s respektem. Už víme, že mnozí z nich jsou sami jachtaři, a proto vědí, co znamená férovost na vodě, co stojí za výkony na oceánu. Znají souvislosti, což je činí lidmi velkorysými. Slapyeport děkuje, za takto luxusní společnost, která se zde shromáždila.

Irena Válová

 

 

 

 

 

Rubrika: 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer