Co vrtá hlavou nám, co jsme se rozhodli z různých důvodů trávit tyto dny na Tichém oceánu?
Nekonají se řvoucí padesátky, flotila se posunuje pomalu, ve skutečnosti je největší a nejstrašnější závod sólo jachtařů kolem světa Vendée Globe letos strašně pomalý. Poslední rekord 78 dní kolem světa nebude překonán. Není vítr.
Charlie Dalin (na druhém místě), potenciální favorit, se nyní už 24 hodin pohybuje na jednom místě. "Tímto tempem se vrátím do Le Sables d´Olonne v červenci nebo v srpnu," poznamenal dnes závodník, který jede na lodi poslední generace.
Jenže, když lehl vítr, je závodníkům jejich technika za desítky milionů eur houby platná. Naopak. Protože v závodě se střídají vichřice s úplně bezvětrnými pasážemi a protože závod jedou lodě IMOCA 60 třech generací, nakonec se navzájem vždy dojedou. Závod jede i dvacet let stará IMOCA60 první generace.
Podle nedělního výroku Borise Hermanna, jsou v tomto počasí foile, na kterých lodě letí, použitelné tak na 50% - 60%.
Je to týden, co vedení závodu vydalo srovnání s minulým vydáním závodu v roce 2016. Ač s rozpočtem o čtvrtinu menším, tehdy byli závodníci o celých šest dní vpředu. Když naše dnešní flotila najížděla do Pacifiku, závodníci z roku 2017 už se za polovinou Tichého oceánu blížili k Mysu Hron.
Už to došlo i prvnímu Bestavenovi, který učinil srovnání sebe s vítězem minulého závodu Armelem le´Cleac´hem a zhrozil se. Při tomto nastavování si zrcadla došel k závěru, že prostě je tak strašně pomalý, že musí ihned zrychlit. Ale jak to udělat?
Vedení VG situaci dnes komentovalo slovy, že na trase k Mysu Horn začíná vzrušující hra nervů, strategie a trpělivosti.
(To mi připomíná, jak jsme jednou v závodě stáli s lodí v bezvětří jako přibití k vodě a kolem se prohnala motorová loď, ze které na nás volali: To je adrenalin! To je adrenalin!)
Letošní počasí a různost lodí rovněž způsobuje malé delty. Delta je v řeči závodu vzdálenost jedné lodě od druhé. Politicky a medicínsky se delta řekne "rozestup". Závodníci v první skupině se shodují, že tento závod kolem světa letos připomíná okruhový závod na francouzském pobřeží. S tím rozdílem, že skrumáže lodí se tvoří v Pacifiku.
"V tuto chvíli jsou delty lodí v hodinách," uvedlo dnes ráno vedení VG. Rozestupy vítěze a druhého v minulém závodě byly jen tři hodiny, ale Thomson na třetím místě projel cílem za dva dny a JP Dick, který plul 1 100 mil bez kýlu, přijel tehdy za osm dní po Gabartovi, připomíná Vendé Globe.
Dnešní delty jsou skutečná kuriozita, kterou nikdo nepamatuje. Jako důvod je uváděno počasí rozdílné oproti posledním dvěma vydáním, což znamená oproti posledním osmi letům. Závod se jede jednou za čtyři roky.
Pokud by se zde někdo pokusil vyvinout teorii o globálním oteplování jako důvodu bezvětrnosti, máme zde informaci o tom, jaké bylo počasí přesně před 500 lety, když Pacifik objevil mořeplavec Magellan na cestě do Indie.
Oproti Indickému oceánu, byl tento další oceán tak klidný a podmínky pro plachetnici tak mírné, že Magellan tuto rozlehlou vodu pojmenoval Tichý oceán.
Jako neuvěřitelný označuje na videu současný stav Tichého oceánu Charlie Dalin na videu. Mrkněte na to.
Na fotce je západ slunce na Tichém oceánu na lodi Water Family.
23. prosince 2020
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer