Připraven k evakuaci z potápějící se lodě v Indickém oceánu je francouzský jachtař Kito de Pavant. Srazil se s tvrdým předmětem, který mu urazil kýl a následně dochází k zaplavování lodě vodou. Na místo míří francouzská výzkumná loď Marion Dufresne. Překonat vzdálenost 110 mil k potápějícímu se Kitovi na oceánu jí bude trvat deset hodin.Závodník už má u sebe sadu pro přežití. Ještě však stihl poslat fotografie zaplavující se lodi, jejíž zkáza je otázkou času. Právě teď jde reálně o život.
Poplach se v ústředí závodního managementu závodu Vendée Globe spustil dnes ráno. Francouz Kito de Pavant volal o pomoc poté, co se jeho loď s Bastide Otio razila s předmětem pod vodou a začala se potápět. Náraz ve vysokých vlnách v rychlosti šestnáct uzlů způsobil šok kýlu a velké lodě. Management o události veřejnost informoval v poledne.
Management kontaktoval závodníka, který do telefonu popsal, co se děje: „Narazil jsem kýlem na něco tvrdého co způsobilo kýlu takový šok, že loď se na místě zastavila.“ Jachtaři vědí, že zastavit loď na místě ránou do kýlu může skála nebo – ledovec.
Podle dalších slov Kita náraz utrhl lořiska a kýl momentálně visí na rámech a je ve stavu, když je otázkou času, že prorazí trup. „Ukotvení kýlu je zničeno a dochází k velkému vnikání vody dovnitř, které je v tuto chvíli omezeno na prostory motoru. Právě je zde vítr 40 uzlů a vlny vysoké pět až šest metrů. Loď stojí, stáhnul jsem hlavní plachtu, aby se méně nakláněla. Situace je stabilizovaná. Mám připravenou sadu pro přežití. Někdo sem musí přijet a vyzvednout mě. Pokouším se kontaktovat Marion Dufresne a požádat je, aby sem přijeli,“ zněla dnešní ranní žádost o pomoc.
Mezitím závodní management Vendée Globe kontaktoval MRCC – námořní záchranné koordinační centrum. Těchto center je na světě padesát a před závodem dostávají informace o lodích a závodnících tak, aby mohli v příslušné oblasti neprodleně konat.
Záchranná námořní hlídka už je v kontaktu s francouzskou výzkumnou lodí Marion Dufresne, která se nacházela době srážky 110 mil od místa srážky u Crozetových ostrovů. K potápějící se lodi má připlout asi za dest hodin.
Marion Dufresne je loď postavená roku 1995 za účelem výzkumu a zásobování v Antarktidě. Dosahuje rychlosti až 15 uzlů za hodinu a je dlouhá 120 metrů. Obsluhuje zámořská teritoria Francie pod francouzskou vlajkou. Jejím domovským přístavem je Marseilles. Je provozována francouzským polárním institutem Na našem snímku je Marion Dufresne zachacena ve francouzském Brestu.
Účast na život ohrožujícím dramatu už vyjádřili mnozí závodníci, kteří v nejobtížnějším a nejnebezpečnějším závodě sólo jachtařů kolem světa zůstávají. Závodníci vyjadřují obavy o život Kita de Pavanta, ale také o svoje lodě v tomto obtížném terénu plném ledovců, utrhaných v Antarktidě vznášejících se pod vodou, kde se provozuje jachting na minovém poli. Kito de Pavant byl na desátém místě, když se mu přihodila tato katastrofa.
V této souvislosti označujeme některé komentáře záběrů z oceánu i hodnocení pořadí nyní už pouze 23 lodí z 29 za šokující. Pochopili jsme, že někteří jedinci se domnívají, že jde o počítačovu hru. Jenže jde o reálné lidi na reálných lodích v krutých podmínkách oceánu. Jde o reálné životy jako právě teď.
Na rozdíl od závodu kolem světa Barcelona World Race, kde se sledováním aplikace s polohou a pohybem lodí zabývali tři lidé dvacet čtyři hodin denně, je služba na Vendée Globe zdvojenná. Co vše se děje v zákulisí závodu, jak závodní management komunikuje se závodníky, jak je sleduje a jak je zajištěna bezpečnost, je rovněž součástí našeho filmu Borci z Barcelony. Barcelona World Race je totiž kopií Vendée Globe včetně managementu, který je při nynějším závodu totožný – i tentokrát je ředitelem Vendée Globe Jacques Caraes, se kterým ve filmu vedeme rozhovor.
Irena Válová
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer