Ne, tohle není omyl. Nepublikuji zde podruhé druhý díl mé novely - thrilleru Tranzitní cestující/Bludný Holanďan. Tohle je obraz dneška, jak ho popsal sólo jachtař hluboko v Pacifiku na cestě k Mysu Horn Boris Herman v závodě Vendée Globe.
"To je takový rozdíl proti včerejšku, že si skoro nepamatuju, jak to bylo, nemohu si vzpomenout na včera," řekl dnes doslova sólo závodník na osmém místě.
Ještě včera seděla první skupina čtrnácti lodí na hladině jako olej v kuriózním několikadenním bezvětří, které se nad oceánem roztahovalo a putovalo spolu s nimi. Dnes dostalo čelo závodu třicítky a první Bestaven čtyřicítky. Některé lodě právě "dělají" přes 400 námořních mil za 24 hodin jako například Damien Seguin na 4. místě. Ten na plachetnici IMOCA 60 ujel 417 mil za den, což je 773 kilometrů.
První dva závodníci, Yannick Bestaven a Charlie Dalin dosáhli Point Nemo, souřadnice v Tichém oceánu, které označují nejodlehlejší místo na planetě, které je nejvzdálenější od lidí. Závodníci se dokonce ocitnou blíže kosmonautům v ISS, než lidem na Zemi. Tedy pokud tudy bude prolétat ISS, jak podotkl přítel Jan Ružička, jako že pravděpodobně bude, jak vypočítal přítel Aleš Johanovský.
Bod Nemo je vstupní brána k etapě na Mys Horn. Od této chvíle nic jiného není, než myšlenky, strategie a analýzy průjezdu kolem Mysu Horn.
Jak vyplývá z dnešního komentáře britského jachtaře a čtyřnásobného účastníka Vendée Globe Mika Goldinga, od teď je životně nezbytné mít v pořádku loď a sám být připraven fyzicky i psychicky.
Je třeba jet přiměřeně, pozorně a soustavně sledovat, kudy na Horn správně najet, neboť se tam často počasí mění. Vichřice zde povstávají a lehají.
Podle Goldinga je to mentálně nejobtížnější pasáž. Ano, i v našem filmu Borci z Barcelony máme zachyceny průjezdy kolem Hronu v pohodovém výletním počasí a pak najednou vichřici, při které německý závodník musel řídit loď ručně s minimálním oplachtěním ve vichru 130 km/hodinu.
"Závod se může tady rozhodnout, hra je stále otevřená," říká Golding, který si všímá výkonu Borise Hermanna a Isabelly Joschke. Podle něho oba mají stále šanci na pódium.
Podle dnešního komentáře Vendée Globe to stále vypadá, že první dva objedou Mys Horn v sobotu 2. ledna 2021.
Mys Horn je podle nás více fenomén psychický. Závodníci podobným terénem u přece projeli a někteří vícekrát.
Jenže stokrát opakovaný mýtus o běsech, potopených lodích, stovkách mrtvých námořníků působí na každého. Magnus Olsson ale přece říkával, že ve skutečnosti je to nejkrásnější místo na světě, neboť tam vůbec nic není!
Ale ta nejistota. Stejně jako v životě, do poslední chvíle nevíme, jak to nakonec dopadne. Možná bychom chtěli navždy zůstat v dnešku, ale musíme vítat zítřek.
Na tři refy jede Stéphane le Diraison ve větru 45 uzlů na fotce.
Video je dnešní sestřih lodí, které uplují 700 km za 24 hodin.
Irena Válová, 28. prosince 2020
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer