Jste zde

Názor: Pokud by Babiš a Ťok byli opravdu k užitku, postavili by jezy na Labi. Voda by zůstala v republice.

Pokud by byli ministři Andrej Babiš a Dan Ťok republice k nějakému užitku, konečně by postavili životně potřebné jezy na Labi. Opačný stav znamená, že Babiš ve skutečnosti žádnou moc ani vliv nemá a Ťok je, co se o něm léta ví. Namísto jezů v sobotu 17. prosince otevřeli tzv. dálnici z Drážďan do hlavního města periferie Německa do Prahy kvůli cestě Němců na snídani a venkovanů na trh. Je to velká prohra a pokračující degradace i ignorance. Vodní dopravu opravdu nezajímají párky.

Zatím jediným počinem anonystů na ministerstvu dopravy z hlediska vodní dopravy tak zůstává zakoupení kolesového remorkéru Beskydy, který byl v listopadu před ministerstvem zpřístupněn nadšené veřejnosti. Fotografie jsou z uvedené akce, které se Slapyreport účastnil

Letos tato unikátní loď  oslavila 60 let své existence. Beskydy mají pro vodní dopravu zásadní význam: Kvůli degradaci regulovaného Labe státem na potok, Beskydy přetahují lodě od hranic s Německem. Přitom je Labe ze zákona vodní cestou mezinárodního významu. Pokrytectví českého státu a jeho zvolených představitelů je 27 let vrcholné.

Zajímavý názor Babiše: Kde jsou párky?

Podivné výroky padaly při sobotním otevření dálnice z Čech do Drážďan. Kdo sledoval přímý přenos, dozvěděl se od německého zemského
ministra, že se konečně zkrátila cesta z Drážďan na snídani do Prahy – to padlo hned dvakrát. Z české strany, kterou rovnocenně k německému zemskému ministrovi nezastupoval hejtman a jeho náměstek, ale místopředseda české vlády Andrej Babiš a dokonce prezident České republiky Miloš Zeman, byla jako důvod dálnice uvedena cesta Čechů na německé vánoční trhy.

Že se zkrátí cesta tisícovky německých islámských teroristů, kteří žijí v Berlíně, po tzv. dálnici do Prahy, nám nemusí vykládat německý ministr a že čeští venkované rádi obráží polské, rakouské a německé trhy také víme. Pro Slapyreport byl proto z celé akce nejzajímavější názor ministra financí a místopředsedy vlády Andreje Babiše řečený v přímém přenosu: „Kde jsou párky?“

Právní analýzu máme k dispozici

Jediný fakt naopak pronesl český prezident Miloš Zeman, když řekl, že tzv. dálnice se musela stavět 27 let kvůli zeleným aktivistů, kteří lžou. Škoda, že příležitost nevyužil k připomenutí jezů na Labi, které se 27 let nestaví přesně z uvedených důvodů. Pro vodní dopravu to byl černý den, zvláště když si svoji polévku při otevírání tzv. dálnice začala přihřívat železnice. voda neměla žádné zastoupení. Právní analýzu stavu vodní cesty Labe  za 27 let z hlediska zákona 114/1995 a jeho prováděcích vyhlášek a mezinárodní smlouvy AGN má Slapyreport dlouhodobě k dispozici.

Je dlouho prokázáno, že vodní doprava je nejekologičtější dopravou, protože má  nejnižší vedlejší důsledky (externality - hluk, prašnost, dopad na zdraví a prostředí). Vodní doprava dokáže snižovat ceny konkurencí se silnicí a železnicí. Pro přepravu technologií, nadrozměrných nákladů nebo zemědělských komodit je životně nezbytná. Granule a sója pro české zemědělství a obilí do Německa ostatně jinudy, než po Labi nejezdí, to není třeba například Agrofertu připomínat.

V alarmujícím stavu stát nezadržuje naši vodu

Kromě toho má stavba jezů na Labi jeden mimořádný význam, kterému se nevyrovná žádný jiný argument: na našem území by jezy zadržovaly vodu z rozvodí, kterým Česká republika na vrcholu Evropy je. Dochází ke změně klimatu nebo ne? Ubývá vody, podzemní vody a zásob vody v ČR nebo ne? Máme v řadě po sobě jdoucí sucha nebo ne? Ano? Proč za této alarmující situace už nestavíme jezy a zlato ve formě vody, které naše země má, nezadržujeme, jako to činí jiné státy? Nebo to není pravda? Takže ti, co nás řídí, lžou?

Toto jsou dlouhodobě čísly podložená fakta zástupců vodních dopravců, jak je autorka za léta shromáždila:

Labským koridorem se dopravuje do Západní Evropy z celkového objemu exportu a importu 80% zboží po železnici, 50% po silnici a ještě je tam labská vodní cesta. Díky časté nesplavnosti Labe může vodní doprava jen omezeně působit na ceny ostatních terestrických konkurenčních přeprav zejména v relaci na Hamburg, který je tradičně od dob Rakouska-Uherska nejdůležitějším přístavem pro český zámořský obchod. Málokdo ví, že právě přepravy do a z námořních přístavů jsou zlatým dolem, protože zboží z Číny a dalších asijských zemí se stalo každodenní skutečností občanů v Evropě. Drtivá většina výrobků, které běžně užíváme pochází z této oblasti.

Globalizaci umožňuje laciná námořní doprava, kdy za přepravu kontejneru z Šanghaje  do Hamburku na trase 20 000 km se platí pouze 20% ceny  za celkovou přepravu ale právě pouhých terestrických 600 km stojí 80% celkových dopravních nákladů.  Proto může zlepšení plavebních podmínek na Labi díky zvýšené konkurenci přinést tlak na ceny a snížení průměrné ceny za dopravu do a z České republiky.

Lze tak zlevnit vstupy v importu a zlepšit pozici české ekonomiky a spotřebitelů a zlepšit pozici českých exportérů a tím efektivnost české ekonomiky. Při objemu přeprav na tomto koridoru v objemu 10 mil. tun ročně znamená průměrná úspora na tarifech  ve výši 2 EUR na tunu přínos pro českou ekonomiku 20 mil. EUR ročně. Že to funguje dokazuje třeba rýnská magistrála, kde díky konkurenci železnice, vodní dopravy a silniční jsou nejnižší dopravní tarify v Evropě.

Dále jezy obsahují turbíny vyrábějící jedinou spolehlivou skutečně obnovitelnou energií (narozdíl od zelených nesmyslných fotovoltaik), která zaplatí jezy za 10 let

K tomu lze připočíst efekty ekologické jako je hluková zátěž, znečištění vzduchu atd., které je u vodní dopravy 3x nižší než u železnice a 9x nižší než u silnice. Profitovat bude i příroda. Úpravy jezu prováděl renomovaný ekolog a bývalý ministr životního prostředí Ivan Dejmal, který vyhodnotil přírůstek fauny a flóry po dokončení stavby na 40%

Neexistence jezů fakticky znamená degradaci Labe jako vodní cesty a ohrožení práva České republiky na  svobodný přístup k moři a zámořským přístavům. Toto právo je zakotveno ve Versailleské smlouvě jako výsledku 1. světové války.

Český stát nadále kašle na vlastní zákony

Jenže tato vláda je další, kdo s jezy na Labi nepočítá a svobodnou plavbou nepočítá.  A důkazem je právě zakoupení  remorkéru Beskydy. Beskydy by nebyly potřeba, pokud by český stát plnil mezinárodní smlouvu AGN o parametrech mezinárodní vodní cesty. Na smlouvy  i vlastní zákony ale český stát kašle. Tento úkol si dali vodní dopravci v roce 2009:

"Usilovat o dohodu pro zachování remorkážní služby – zadokolesovým remorkérem na dolním Labi. Je třeba připomenout, že remorkážní služba je senkundárně vyvolaná nedostatečností vodní cesty a navíc ji ve většině případů nařizují i plavební předpisy. Pokud by  měla vodní cesta parametry dle AGN, nebyla by remorkáž potřebná. Provozovatel zde tak na své náklady a náklady rejdařů supluje neschopnost státní správy plnit platnou legislativu. Nutno zpracovat krizově dopady na přístavy a obslužnost plavidel pro případ, že by remorkážní služba přestala být zajišťována."

No comment.

Irena Válová

 

 

 

 

Rubrika: 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer