Jste zde

Kito de Pavant před svítáním evakuován na Marion Dufresne, jeho loď ponechána osudu v oceánu

V 01,00 hodinu ráno byl Kito de Pavant (55 let) ve vichru vyzdvižen ze své  potápějící se lodě v Indickém oceánu, když zaplavování lodě nebylo možné dále zvládnout čerpadlem. Loď Marion Dufresne plánovala záchranu po svítání, ale stav Pavantovy lodě Bastide-Otio se začal rychle horšit. Marion Dufresne z boku střežila francouzského jachtaře od včerejška od půl čtvrté odpoledne. Tato loď se v oblasti vyskytuje jen čtyřikrát do roka.

Na snímku je Kito de Pavant včera během telefonického spojení s managementem závodu.

O neštěstí, které se odehrálo v závodě sólo jachtařů kolem světa Vendée Globe jsme už informovali. Loď Kito de Pavanta narazila na tvrdý předmět v oceánu takovou silou, že ji to zastavilo na místě, upevnění kýlu se rozpadlo, kýl visící na rámu šachty prorazil trup a loď začala zaplavovat voda. O pomoc požádal Kito de Paant včera ráno, učinil i pokus kontaktovat francouzskou výzkumnou a zásobovací loď Marion Dufresne II, která se nacházela 110 mil od místa srážky u Crozetových ostrovů.

Obsah včerejšího telefonátu s Kitem de Pavantem je zde

Jak nakonec vyšlo najevo, námořní koordinační záchranné centrum nebylo schopno navázat spojení s Marion Dufresne II, takže žádost o pomoc na tuto francouzskou loď, která objíždí francouzské ostrovy Reunion a další, došla z Marseille, což je domovský přístav Marion Dufresne, kde je registrována. Loď provozuje Institut pro antarktický výzkum.

Marion Dufresne okamžitě vystartovala závodníkovi na pomoc, neboť kýl jeho lodi hrozil utržením v každém okamžiku a Kito de Pavant byl uprostřed oceánu v ohrožení života. „Na místo dorazila, když padla noc v v 16,30 hodin a zavedla radiový kontakt se závodníkem Kito de Pasantem, stále ve větru kolem třiceti uzlů a v hrozivých vlnách,“ popisuje Vendée Globe událost.

Hovoří kapitán Dudoit
Dále hovoří kapitán lodě Marion Dufresne II, pan Dudoit: „Vyzvedly jsme Kito de Pavanta dnes ráno přes počasí, které je stále kruté, za síly větru 6 – 7 (myšleno Beaufortovy stupnice, kde stupně 6 a 7 znamenají silný vítr a mírný vichr – pozn, autorky). Byli jsme schopni spustit gumový člun a vyzvednout ho z jeho lodě. Byli jsme na své obvyklé zásobovací misi, což je v prosinci naše obvyklá práce. Opustili jsme ostrovy Réunion 2. prosince. MRCC (námořní záchranné koordinační centrum) se nás pokusilo kontaktovat, ale spojení se nepodařilo, takže nás kontaktovalo bezpečností centrum v Marseille v 09,00 ráno v úterý. V té chvíli jsme byli 110 mil od lodě. Vyvinuli jsme maximální rychlost. Trvalo nám to kratší dobu, než jsme předpokládali, takže v 15,30 večer už jsme byli v kontaktu s kapitánem,“ popisuje kapitán zásobovací výzkumné lodě.

Byli jsme ve vizuálním a VHF kontaktu, ale jak se zvyšovala tma a špatné počasí, nebylo možné zasáhnout okamžitě,“ říká dále kapitán Dudoit:  „Skipper měl loď pod kontrolou. Dohodli jsme se, že počkáme do svítání a pak ho vyzvedneme naším člunem. On nám popsal situaci: Průnik vody měl pod kontrolou a souhlasil, že kdyby se loď převrátila po odpadnutí kýlu, zachráníme ho z jeho záchranného ostrůvku (life raft – jde o povinné vybavení lodě,  podobné stanu, který kapitán nafoukne a přestoupí do něj – pozn. autorky).“

Zůstali jsme v pravidelném kontaktu, což mu umožnilo trochu se prospat, vysvětluje dále kapitán Marion Dufresne II. „Ráno se situaci začala horšit, protože hladina vody stoupala. Kito de Pavant byl proto vyzdvižen a převezen na palubu Marion Dufresne II. Není zraněn, avšak je vyčerpán zklamán.“

Kito měl štěstí, ale přišel o loď
Co říká sám francouzský závodník? Měl neuvěřitelné štěstí protože Marion Dufresne se v této oblasti vyskytuje pouze čtyřikrát za rok.  „Měl jsem štěstí v neštěstí, protože situace, kdy je Marion Dufresne v této oblasti, se stává pouze čtyřikrát do roka…V noci už jsem se nebyl schopen zbavit vody, vše tam plavalo. Bylo to tvrdé, opustit loď a vzdát se jí uprostřed ničeho, jsem opravdu rozrušen tím, že ztrácím moji loď. Ale bylo to jediné řešení, protože už mi nezbývala energie pro pumpu a nebyl jsem schopen nabít baterie, jelikož motor byl zaplaven pod vodou. Kýl posunul rám asi metr do trupu, byl jsem zoufalý vidět loď v tomto stavu, začalo to být nebezpečné.

Takže teď jsem na Marion Dufresne II a zůstanu na ní tři týdny na její cestě po Crozetových ostrovech, Kerguelenech a ostrovu Amsterodam, uzavírá svoji výpověď závodník, který vzdal závod z desátého místa. Ztratit loď znamená pro námořníka přijít o blízkého partnera, neboť on a jeho loď tvoří dvojici, kde se musí jeden spoléhat na druhého. Pocit zrady při opuštění lodi má každý námořník. Maďarský závodník Nandor Fa se celou dobu za Kita modlil, napsal dnes.
Irena Válová

 

 

 

 

 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer