Jste zde

Jsem slepý, drazí přátelé.

Drazí přátelé, moje problémy s počítačovou jednotkou a se zálohou trvají od Sv. Heleny. Pokusy opravit počítač selhaly. Už nemohu stahovat soubory s počasím, vypočítávat optimální kurs, modelovat nejrychlejší trasu s ohledem na bezpečnost. Jsem slepý. Tak začíná dopis, který dnes napsal Fabrice Amedeo.

Ode dneška je jich jen 27. Fabrice Amedeo je šestý skipper, který musel dnes definitivně vzdát závod Vendeé Globe a zamířil zakotvit do Kapského města. 

 Nabízí se otázka: Neumějí snad nejlepší oceánští jachtaři na světě navigovat ručně? Vypočítávat  kurs pomocí napichovátka, námořní mapy a sextantu, určovat trasu pomocí pozorování hladiny, větru a znalostí typů oblaků a meteorologie? Ještě mi v seznamu chybí snad jen olovnice.

Umějí. Fabrice Amedeo dokonce tuhle verzi zvažoval: "Bylo by možné pokračovat v cestě bez příjmu počasí a pokusit se projet Jižní oceán, být měsíc vystaven na milost či nemilost živlům a dostat se tak na Mys Horn," napsal.

Co mu v tom tedy brání? Jeho loď IMOCA60 poslední generace s foilemi, s těmi lyžemi, co na nich v některých pasážích lodě letí. 

Tento sofistikovaný stroj poslední generace, který je mimořádně citlivý, však nelze řídit jako klasickou loď, u které ještě náš sólo mořeplavec Richard Konkolski prostě přivázal kormidlo lanem místo autopilota. Ještě v minulém vydání VG v roce 2016, kdy jednomu závodníkovi vypadla elektronika, se to podařilo. V dnešním dopisu/článku, už není tento stroj na oceánu ani nazýván lodí, nýbrž rovnou foilerem. Tato technologie je řízena nikoli už člověkem, ale jinou technologií, která ji vede dnes lépe než člověk.

Řídit foiler ručně v nestabilním počasí a ve vichřicích je nebezpečné (Ne-li nemožné, dodávám k tomu). Je to tak,  jako kdyby se vesmírná posádka  vydala k Marsu, ale cestou se odpichovala pádlem a kurs počítala astrolábem. 

Je to blackout a je to poučné. 

A kdo je Fabric Amadeo? I to je zajímavé. Je to bývalý novinář francouzského Figara. Vystudoval filozofii a politologii. Dal výpověď ze zaměstnaneckého poměru v redakci a v roce 2016 poprvé nastoupil do závodu Vendée Globe. Skončil jedenáctý. Což je bomba, protože úspěchem je už jen závod dokončit. Dnes o tom píše knihy.

Vendée Globe píše příběhy jako v životě a selhání je součástí života, končí svůj dnešní dopis Fabrice Amedeo.

Fabrice Amedeo se nakonec na Velký jih dostal. Pozná se to tak, že námořník poprvé uvidí albatrosy. Tuhle fotku pohledu ze své lodě Fabrice Amedeo poslal včera.

Irena Válová, 11. prosince 2020

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Blok pro vaši reklamu

 

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer