Na vichřici o síle 40 uzlů, chaotické vlny ze všech stran a sněhovou vánici v Jižním Pacifiku se dva vedoucí skippeři Alex Thomson a Armel Le Cléac’h připravují už dva dny. A teď to přišlo. Jenže je tady malý problém: nejrychlejší loď na světě nelze zpomalit. Jde o přežití a nelze dělat nic, než pokračovat vpřed.
Za pouhé 32 dny dojeli dva vedoucí sólo jachtaři Brit Alex Thomson (44 let) a Francouz Armel Le Cléac’h (39 let) z Biskajského zálivu do Pacifického oceánu. Oba na plachetnicích třídy IMOCA 60 překročili pomyslnou hranici mezi Indickým oceánem a Pacifikem ve čtvrtek odpoledne. Závod startoval ve francouzském Les Sables d´ Olonne 6. listopadu 2016. Závodníci jsou nyní v půli cesty dlouhé 54 000 kilometrů. Závod je o pět dní rychlejší, než předešlé vydání Vendée Globe.
Jejich čas je o pět dní lepší, než čas vítěze posledního vydání Francoise Gabarta, což ovšem ředitel závodu Jacques Caraes komentoval jako nic mimořádného nebo neočekávatelného: důvodem tak velkého zrychlení jsou foilie. O tomto technickém vybavení lodě jsme psali už dříve.
Brána do pekla je otevřena
Závodníci tak otevřeli bránu do nejobtížnější části závodu Velkým jihem až k Mysu Horn. Tato pasáž je přirovnávána ke slézání velehor. Kromě obvyklých podmínek Velkého jihu – řvoucích čtyřicítek, které tam běsní a řvou dnem i nocí a vln vysokých jako dům se navíc vyvinula v Tasmánském moři tlaková níže. Pacifik má velmi špatnou náladu, oznámilo vedení Vendée Globe.
Tato níže způsobí, že vichřice, kterou plachetnice budou proplouvat, bude v nárazech dosahovat 45 - 48 uzlů s občasnými sněhovými vánicemi, jak se lodě pohybují v blízkosti antarktické zakázané zóny. Navíc podle modelů, které zpracovávají navigátoři, půjde o sérií níží a vichřic, které se zastaví v Pacifiku a budou se pochybovat na místě.
Otázka mimo soutěž: Ovlivní tento vývoj na druhé straně planety i počasí u nás v příštích dnech?
Altadill: Tentokrát půjde o přežití
Při průjezdu na úrovni Sydney pozdravil v přímém přenosu ze Sydney druhého závodníka v pořadí a svého závodního partnera Brita Alexe Thomsona Guillermo Altadill, který se přiznal, že meteorologickou situaci sleduje s obavami: „Tentokrát půjde o přežití,“ řekl doslova zkušený námořník, který je na tyto situace zvyklý.
V říjnu 2015 musela Altadilla a Thomsona vyzvednou ze závodu z Atlantického oceánu helikoptéra poté, co se jejich loď převrátila.
Thomson: Nemůžu dělat vůbec nic
Alex Thomson, který se během přímého přenosu blížil ke zmíněné níži, souhlasil:
„Určitě. Je načase postarat se o loď. Mám tam mezi dvěma a třemi refy, J3 (malá bouřková kosatka – pozn. autorky) a žádné foile. Pokusím se jet tak hladce, jak to bude možné. Ale, víte, tyhle lodě, ony nechtějí zpomalit bez ohledu na to jak málo plachet máte nasazeno. Abych byl upřímný, nedívám se, kde je Armel. Nemůžu ohledně něho nic dělat. Je tam, kde je. Od nynějška mám obavy jen o sebe a pokouším se udržet loď v kuse…Loď s sebou mlátí a je velmi stresující a obtížné chodit po ní. Je dobré být v polovině cesty. Teď mě čeká dalších 36 hodin tohohle. Vítr poroste a bude sílit. Není cesta, jak se tomu vyhnout. Jedině zpomalit, když by se to horšilo. Ale musíme tu níži překročit. Normálně níže překračuje nás, ale tahle se zastaví a my ji budeme překračovat zpátky znovu na sever. Vůbec si nejsem jistý, jak to dokážu.“
Alex na videozáznamu pak svým fanouškům vzkázal, že má připravenou plachtu, kterou zaplachtuje loď a půjde si lehnout, aby nelidskou činu, která přichází, na lodi nějak přečkal. I na videozáznamu Alex hovořil o tom, že IMOCA 60 je nejrychlejší loď na světě konstruovaná tak, že ji nelze zpomalit a jede i při minimálním oplachtění. Velkým problémem jsou podle něho vlny, které jdou ze všech stran, takže je obtížné je sjíždět a držet kurs.
Původní rozhovor s Guillermo Altadillem a Jacquesem Careasem stejně jako příběh Alexe Thomsona jsou součástí našeho filmu Borci z Barcelony natočeného o zákulisí závodu jachtařů kolem světa Barcelona World Race. Alex s Guillermem hrají hned na začátku.
Na snímcích je Alex, kterého zachytila spolu s Armelem ještě v Indickém oceánu francouzská armáda.
Irena Válová
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer