Jste zde

Další dvě lodě dramaticky padly po srážce s UFO. Velká hra a štvanice Velkým Jihem začala. Díky za radost, kterou přinášíte!

Další dvě zničené lodě v nejobtížnějším závodě sólo jachtařů kolem světa Vendée Globe musely z technických důvodů vzdát. Přesto jim jejich týmy, sponzoři i vedení závodu děkují a vyjadřují respekt nad výkonem hvězd oceánského jachtingu, které byly favority závodu. Oceán nejsou české smrduté vody a Vendée Globe jim vzdává hold, i když nejde o žádný sluneční podnik. Na Velkém jihu se strhl hon na Alexe Thomsona, který jakoby to předvídal už na snímku ze dne startu v Le Sables de Olonna. A nakonec Japonec.

Oceán není Slapská přehrada, pobřeží Francie není Česká republika a svět neuvěřitelných výkonů technických i lidských své padlé závodníky odměňuje, nikoli odsuzuje nebo dokonce zesměšňuje, jak je zvykem ve smrdutých a temných českých vodách, kde vzdání holdu odstupujícímu soupeři je takřka nepředstavitelné.

Velké poděkování a velký respekt vyjádřili všichni tento týden dvěma mužům, kteří ve zběsilé rychlosti sami na plachetnici obeplouvali svět, avšak další srážka s UFO v Atlantickém oceánu pro ně byla osudová. Oba předvedli špičkové výkony a přinesli radost všem fanouškům jachtingu, dobrodružství a poslední techniky. Oba míří k nejbližšímu bodu na pevnině, kde se jim může dostat pomoci, což je Kapské město

Ze závodu byli nuceni osmnáct dní po startu odstoupit favorité Morgan Lagravière na perfektně technicky připravené lodi IMOCA 60 poslední generace Safran a Vincent Riou na lodi PRB. Příčinou vážného poškození lodě je v obou případech srážka s neidentifikovaný předmětem v oceánu neboli UFO.

Vincent Riou bez kýlu. Jel v čele závodu bez foilí.

Vincent Riou (44 let) na lodi PRB po analýze škod zjistil, že poškozena je titánová část, na které je připevněn canting keel (vyklápěcí kýl). Kýl se tak stal nefunkční, takže loď nedokáže vyvinout závodní rychlost a hrozí jeho utržení ve větrech a až osmimetrových vlnách Velkého Jihu, kam závod míří. Vincent Riou si obdiv zaslouží o to více, že jeho loď PRB byla bez foilí, tedy technicky „o třídu níže“, a přesto se Riou dokázal udržet po většinu závodu na 4. místě a tvrdě se dnem i nocí držel první trojky, která jede na nejnovějších stavbách s foilemi. Tento jev byl neustále profesionály analyzován.

Riou odstopit ze 4. místa musel. Přichází totiž pasáž po změně kurzu u Mysu Dobré naděje, která bude trvat nejméně šest až osm týdnů, kdy osamocení závodníci budou hnáni pod zšeřelým nebem v obrovských vlnách převážně zadními větry Indickým oceánem a Pacifikem až na samé hraně zakázané antarktické zóny. Velký Jih je nebezpečný  terén, kam není radno plout s poškozenou lodí. Vincent Riou se proto ze své lodě PRB loučí. 

Co se tam děje si nepředstaví ten, kdo tam nebyl

Morgan Lagravière (29 let) na lodi Safran odnesl srážku s UFO totálně poškozeným řízením, kormidlem s dopadem na autopilota. I pro loď poslední generace v hodnotě 6 milionů euro Safran platí, co výše napsáno. Velký Jih by nevydržela. Autopilot je navíc další a na této trase nenahraditelný člen posádky, jak Slapyreportu osobně vysvětlil další velikán světového oceánského jachtingu Bernard Stamm během natáčení filmu o závodech jachtařů kolem světa na lodích IMOCA 60 Barcelona World Race, který lze shlédnout na konci této stránky.

Morgan ještě stačil popsat, co se na lodi dělo po srážce a zničení kormidla a řízení: Stalo se to v noci. Loď se po srážce stávala nestabilní a Morgan se ve větru, který dosahoval rycholsti až 35 uzlů několikrát takřka převrátil. Nejhrůznější na těchto událostech je realita, totiž že závodníci jsou velmi hluboko v oceánu, osamoceni na 18 metrů dlouhé lodi a sami vlastními silami se musí pokusit situaci stabilizovat a loď uřídit. Co se v těch chvílích děje, si nedokáže představit ten, kdo tam nebyl.

Velká hra začala

První tři závodníci peletonu Vendée Globe už tam jsou a závod stále vede britský profesionální jachtař Alex Thomson (42 let). Jeho loď  Hugo Boss je však rovněž poškozena. Po srážce s UFO, o které Slapyreport informoval, nemá foili na pravoboku. Takto handicapován stále drží první pozici, avšak šakali už se sbíhají, informuje oficiální zpravodajství Vendée Globe. Myslí tím především závodníka Armela  Le Cléac'he (39 let) na druhém místě, který soustavně tvrdě míli po míli stahuje Alexův náskok ze sta mil na současných 26 mil. Jestliže Alex nedostane vítr nebo neučiní taktický manévr, je to otázka hodiny a půl. 

Alex Thomson se v posledním vydání Vendée Globe 2012/13 umístil na třetím místě, zatímco Armel Le Cléac'h byl druhý – dojel dvě hodiny za prvním Francoa Gabartem. Porážka Alexe Thomsona je v závodě Vendée Globe zásadní věc. Ti, kdo dlouhodobě sledují tento typ závodů, vědí, že mezi francouzskými závodníky a britským profesionálem s mimořádně bohatým sponzorem a zázemím firmy Hugo Boss existuje jisté pnutí či řevnivost. Alex navíc občas dává najevo, že přichází z „ostrovů“, netrénuje v Portugalsku a Španělsku jako Francouzi, takže Francouzi se do poslední chvíle nemohli s jeho lodí poměřit, navíc Alex úpravy na lodi Hugo Boss tajil. 


A nakonec Japonec

Světové hvězdy oceánského jachtingu jsou stále lidé a nejtvrdší závod světa není žádný sluneční podnik. Vítěz je jen jeden a právě teď se v Indickém oceáně hraje o mnoho. 

A nakonec Japonec. Letošní ročník Vendée Globe je také výjimečný účastní japonského jachtaře Kojiro Shiraishi (49 let) na lodi Spirit of Jukoh. Kojiro jede v druhé části peletonu a na krásném 13. místě se nachází stále v Atlantiku. Japonsko si velmi považuje, že se sportovec dokázal dostat mezi světovou špici. Jak vypadal oceán zaznamenal Kojiro ze své lodě 20. listopadu. Ano, proto se sem námořníci stále vrací. Rozklikněte obrázek.

Irena Válová

 

 

 

 

 

Rubrika: 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer