Sólový jachtař Milan Koláček oficiálně vykročil směrem k Everestu jachtingu – boji o účast na nejtěžším sólovém jachtařském závodě kolem světa - Vendée Globe 2020. Bude historicky prvním Čechem, který se chce postavit na start nejtěžšího závodu kolem světa. Informaci, kterou jsme obdrželi od Milanova týmu, publikujeme v době, kdy je znám vítěz letošního vydání, avšak dvanáct mužů stále bojuje na oceánu v unikátní akci, na kterou si troufnou jen desítky jachtařů na planetě a jejíž rozpočet jde do milionů.
Autorem úvodní fotografie je fotograf a kameraman Petr Stříbrný. Je pořízena na lodní výstavě v Praze, kam Milan přivezl ukázat svoji dřívější závodní loď Follow me, se kterou startoval v závodě šestsetpadesátek přes Atlantik Minitransat. Ostatní fotografie jsou z Les Sables D´Olonne a Vendée Globe, kde se letos neustále pohybují davy lidí.
„V příštím ročníku závodu Vendée Globe 2020 se na start postaví i český sólový jachtař Milan Koláček. V nadcházející sezóně se bude na Vendée Globe připravovat ve třídě Figaro,“ potvrdil Milanův tým v den, kdy vítěz letošního vydání Francouz Armel Le Cleas´h přijížděl 74. den závodu sólo kolem světa bez pomoci do cíle.
O vyčerpávajícím, psychicky, fyzicky i finančně náročném závodu, který je však unikátním světovým podnikem, Slapyreport soustavně informuje. Naposledy jsme psali o dopadech závodu na stav závodníků. Závod byl založen v roce 1989 a koná se každé 4 roky. Za celou historii závodu se podařilo dokončit cestu kolem světa, která se dnes odehrává ve zběsilé rychlosti, celkem 74 jachtařů. Závod se jede na monotypech lodní třídy IMOCA 60.
Dostat se do této skupiny vyvolených znamená mít mnoho odborných znalostí, dovednosti, tvrdě pracovat, postavit zázemí a především shromáždit rozpočet. Například při dojezdu letos druhého Brita Alexe Thomsona na lodi Hugo Boss zaznělo, že rozpočet týmu Hugo Boss byl jeden milion liber.
Milan byl na startu
Podle informace Milanova týmu se letos Milan Koláček účastnil startu v Les Sables d´Olonne, aby analyzoval na místě startovní proceduru a přípravy. Je to správné rozhodnutí, protože další příležitost být pozorovatelem této letošní nejsledovanější akce Francie a Evropy už nebude – až v roce 2020.
Oficiálně ovšem Milan Koláček zahájil projekt Vendée Globe 2020 v Praze. „Cílem projektu není pouze účast, ale boj o kvalitní umístnění v samotném závodu. Při správné volbě lodě pro rok 2020 je to reálné,“ uvedl svoji představu.
Podle Milanova týmu účast v sólové regatě kolem světa není možná bez silného týmu za zády. Na několika workshopech v Praze a v kancelářích společnosti Expandia se vedle sólového jachtaře Milana Koláčka sešli odborníci z oblasti fundraisingu, sportovního managementu a médií, kteří v prví fázi přípravy tvoří Milanův tým Vendée Globe 2020.
Cesta nedotčenými kouty planety
Svým současným partnerům a příznivcům závod, který ho čeká, shrnul Milan prohlášením nad mapou: „Nic není náročnějšího než Vendée Globe. Sólová regata kolem světa, bez jediné zastávky, bez možnosti vnější asistence! Koná se symbolicky - jako olympiáda - jednou za čtyři roky. Závodníci vyplují z Francie, obeplují celý svět divokým Jižním oceánem nedaleko Antarktidy a ti nejrychlejší se za 80 dnů vrátí zpět do francouzského přístavu Les Sables-d´Olonne. Je to dnes poslední skutečný příběh dobrodružství v nedotčených koutech přírody. Rychlosti nejlepších lodí jsou už letos na samé hranici možného. Vendée Globe dokázalo v historii dokončit jen 74 jachtařů! Na Mount Everest vyleze každoročně 400 horolezců. Po startu 2016 vidíme společně s partnery, že 90% úspěchu je příprava na start a správný tým.“
Podle informace z Milanova týmu se v roce 2020 závodu zúčastní maximálně 30 závodníků. To znamená celosvětově jen 30 příležitostí, stát se partnerem ojedinělého (ve světovém měřítku) a zcela unikátního (v měřítku České republiky) projektu.
O cestě lodí IMOCA 60 kolem planety pojednává náš film z jiného závodu dvojic kolem světa Barcelona World Race. V obou dílech nazvaných Borci z Barcelony I a Borci z Barcelony II vystupuje jako oceánský jachtař právě Milan Koláček. Celý film je pak na konci naší webové stránky.
Závod dnes sledují miliony lidí.
Osmý ročník Vendée Globe, ve kterém stále bojuje dvanáct špičkových profesionálů a osobností má mimořádnou sledovanost na stránkách závodu, na sociálních sítích a v médiích. Na start závodu se do Les Sables-d´Olonne přijelo 6. listopadu podívat 350 000 diváků. Více než 680 000 příznivců jachtingu navštívilo Les Sables během dvou týdnů před startem regaty. Z toho čísla bylo 1100 novinářů z 22 zemí, upozorňuje Milanův tým na čísla. Slapyreport k nim dodává, že sledovanost videí z oceánu stoupla mezitím na řádově miliony při součtu všech médií včetně týmových stránek. Při každém dojezdu do cíle se v Les Sables d´Olonne shromažďují desetitisíce lidí. A nelze zapomenout na hru, kdy v simulaci reálných podmínek jede s reálnými závodníky 500 000 virtuálních účastníků. Jen výkon závodníka Alexe Thomsona v Pacifiku sledovalo na všech médiích deset milionů lidí.
Cestu, která trvala rok, upluje IMOCA 60 za 74 dní
Na začátku 20. století potřebovaly mohutné plnoplachetníky s početnými posádkami na tuto cestu téměř celý rok.
Sir Robin Knox Johnston, první vítěz sóĺového nonstop závodu kolem světa připlul v roce 1969 zpět do místa startu za 312 dnů.
V roce 1993 se poprvé podařilo plachetnici obeplout svět za méně než 80 dnů. Šlo o maxikatamaran Explorer vedený Brunem Peyronem s plnou posádkou.
Prvním sólovým jachtařem na jednotrupé jachtě, který se dostal pod 80 dnů, byl v minulém ročníku Vendée Globe Francois Gabart. Vyhrál závod kolem světa za 78 dnů a 2 hodiny.
Letošní vítěz závodu Armel Le Cléac´h dokázal tento rekord vylepšit téměř o 4 dny.
Irena Válová
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer