Jste zde

Brutální a bizarní: Conrad Colman dokončí závod na lodi bez stěžně. Sleduje ho celý svět. Tak jeď!

Co se stalo jachtaři Conradu Colmanovi  (33 let), je prostě brutální: Takřka před branami Les Sables d´Olonně 700 mil od cíle závodu sólo jachtařů kolem světa zlomil stěžeň. Přesto se rozhodl, že závod na poškozené lodi dokončí a do cíle doplachtí. Začal na moři vyrábět stěžeň z ráhna, stříhal a krátil původní plachty. Profesionálové po třech dnech sledování této bizarní akce konstatují: Teď už věříme, že to dokážeš. Jeď!

Novozélandský jachtař Conrad Colman, zvaný Kiwi, odstěžňoval  (dismasted) v noci na sobotu kolem půlnoci 200 mil od pobřeží Portugalska na úrovni Lisabonu. Situace byla tak hrůzná, že zůstal stát na místě a teprve ráno za světla byl schopen počítat škody a načisto odřezávat rigging od lodě. Pokud by závodník zlomený 29 metrů vysoký stěžeň od lodě neodřízl, břevno spadlé do moře otaklované hlavní plachtou by ho převrátilo, namotalo by se na 4,5 metrů dlouhý kýl. Loď by se stala neovladatelnou.

Situaci, kdy lodi Hugo Boss spadl stěžeň u pobřeží Brazílie a co je nutno udělat, vysvětluje v našem filmu Borci z Barcelony sám Alex Thomson, který letos svedl zničující zápas o první místo ve Vendée Globe, který prohrál.

Bizarní sestava se rozjela

Když Conrad Kiwi Colman zjistil, že mu zůstalo nalomené ráhno, ještě v neděli se rozhodl: Závod dokončí a od Portugalska  do Biskajského závodu bude plachtit na provizorní sestavu, kterou vyrobí. Po telefonických konzultacích s týmem své lodě Foresight Natural Energy začal karbonovat poškozené ráhno, k čemuž použil svařovací soupravu a karbonovou deku ze sady první pomoci. Loď splouvala na moři a on na ní pracoval celou noc a dokonce se u toho vyfotografoval.  Začali se ozývat fanoušci z Lisabonu: Kiwi, jsi vítán, nabízíme jakoukoli pomoc. Ale budeme šťastni, když se nevzdáš a pojedeš dál!, psali mu.

Conrad Kiwi Colman se nevzdal. V pondělí začal tento původní profesí výrobce plachet stříhat a krátit původní hlavní plachtu. Z její spodní části vyrobil novou hlavní plachtu na svařené ráhno, které postavil místo stěžně. V úterý přišla telefonická zpráva, protože Conradovi rovněž spadl počítač: Sestava stojí a a loď se rozjela.

Čas příjezdu Colmana do cíle: Neznámý. Nelze odhadnout.

V plné nahotě se ukazuje, co vše je předpokladem pro účast a dokončení tohoto nejobtížnějšího závodu sólo jachtařů kolem světa bez pomoci. Mimo jiné jsou to technické znalosti včetně práce s karbonem. To velmi nahrává českému jachtaři Milanu Koláčkovi. Tento na brněnské VUT vystudovaný strojař si který si první závodní loď z karbonu postavil zcela sám a poté, co získal zkušenosti se stavbou závodních karbonových lodí v novozélandské loděnici. Právě Milana jsme poznali především jako technický talent. O ohlášené účasti Milana Koláčka ve Vendée Globe 2020 už jsme informovali

Dnes ještě Conrad Colman stále nemá žádnou přední plachtu – nemá přední stěh, ale už na bizarní sestavu jede. Příliš malou plochou oplachtěná osm tun vážící plachetnice IMOCA 60 pluje rychlostí od jednoho do tří uzlů a vydala se na širý Atlantik na západ, což vyděsilo některé fanoušky. „Mějte trpělivost a uvidíte,“ komentují způsob, jakým se Conrad hodlá dostat do Biskajského zálivu jiní. Za dnešek zatím loď tímto způsobem ujela osm mil. IMOCA 60 je v dobrém větru schopna ujet kolem 500 námořních mil za 24 hodin. Management Vendé Globe mezitím dnes vydal oznámení: „ETA  (vypočítaný čas příjezdu) pro Conrada Colmana bohužel není možné odhadnout.“

Parťáku Nandora Fa, prostě jeď!

Conrad Colman je parťák Nandora Fa, se kterým v roce 2015 objel svět v závodě dvojic Barcelona World Race. Legenda a veterán oceánů Nandor Fa skončil nyní na neuvěřitelném osmém místě, jak Slapyreport informoval.  Nandor Fa (63 let) letos porazil svého o třicet let mladšího parťáka. Loď Spirit of Hungary a Nandor s Conradem rovněž hrají v našem filmu Borci z Barcelony I a Borci z Barcelony II.

Také Eric Bellion, který mezitím v úterý projel cílem v Le Sables d´Olonne na devátém místě, přijížděl s kuriózně nastavenou hlavní plachtou, kterou kvůli poškozenému vozíku nedokázal vytáhnout nahoru, jak je vidět na snímku. Tato závada je však nesrovnatelná se situací Conrada Colmana, kterému může trvat plavba do cíle závodu s provizorní konstrukcí na lodi IMOCA 60 dva týdny.

Podle posledních fotek, které se Conradovi podařilo odeslat, ovšem mladý muž neklesá na mysli a přes zklamání se zdá, že to pojal jak nelépe mohl: Jako jednu velkou srandu. Možná už zase platí v jachtingu to, co v životě: Nemůžeš-li svoji situaci více ovlivnit, tak si ji užij a jeď. A možná se dočkáš překvapení, kolik lidí tě podpoří. Prostě jedˇ!

Irena Válová

 

 

 

 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer