Jste zde

Breaking News! Enda O'Coineen právě změnil kurs a míří ke Stewartovým ostrovům. Jede naslepo a je rozvrácen.

Enda Enda O'Coineen (61 let) dnes odpoledne změnil kurs a obrátil loď ke Stewartovým ostrovům u Nového Zélandu, které leží 360 mil na severozápad od jeho pozice. Enda byl před rozhodnutím velmi rozvrácený, protože se nacházel na 11. místě z devatenácti závodníků, kteří se dokázali udržet v nejobtížnějším závodu sólo plachetnic kolem světa Vendée Globe.

Několik dní před tím došlo k události, která se při každém Vendée Globe opakuje, jakkoli je vždy neuvěřitelná. Závodníci se na trase dlouhé 54 000 kilometrů v masách vod oceánů na ploše o rozloze milionů čtverečních kilometrů - potkávají. Tentokrát se setkali Francouz Eric Bellion a právě Enda O´Coineen. Na fotografii je na zelené lodi bez přední plachty.

Zbytek regaty, která čítala na počátku 29 lodí, popadal od Atlantiku přes Indický oceán až po Pacifik. Poslední závodník, který musel z technických závodů vzdát, byl nadějný Francouz Paul Neulhat (34 let). Francouz, který nalezl průrvu v šachtě kýlu, už přistál na Tahiti. Předčasně ukončit závod muselo od startu 6. listopadu 2016 už 10 lodí. Enda O´Coineen naopak dokázal v závodě  zůstat a vyšplhat se na 11. místo. O tomto mimořádném závodníkovi jsme opakovaně informovali s tím, že musí být sám ďábel. To nyní dokáže.

Irský závodník Enda Enda O'Coineen má na své lodi Kilcullen Voyager-Team Ireland tři závady, které jednotlivě nejsou ohrožující, avšak dohromady tvoří hrozbu, a to zvláště před 5000 mil dlouhou pasáží závodu v Pacifiku, kde není  v rozumném dosahu žádná pevnina. Závodníci celé tři týdny jedou vichřicemi, dešti se sněhem, uprostřed ničeho, jen valících se mas vody.

Když se v jachtingu něco pokazí, řešte to ihned

Enda nakonec dospěl k rozhodnutí, že věci se musí řešit. Ostatně o tom, že když se v jachtingu něco porouchá, musí se to začít řešit hned, protože věc bude jen horší, pojednává i jedna kapitola našeho filmu o zákulisí závodu jachtařů kolem světa Barcelona World Race Borci z Barcelony. V jachtingu je to jako v životě a náš film to dokazuje.

Vendée Globe připomíná, že Stewartovy ostrovy, které se nacházejí 19 mil od Nového Zélandu, už vešly do historie Vendée Globe, když tam na deset dní zastavil během vydání 2001/2 legendární francouzský jachtař Yves Parlier a bez pomoci vlastními silami opravil zlomený stěžeň pomocí ráhna, které použil jak jeřáb.

Enda bude podle očekávání Vendée Globe pozdě ve čtvrtek nebo v pátek ráno. Už před několika dny hlásil, že mu odešel meteorologický software a jede tzv. naslepo. Každý den v poledne dostává od vedení závodu situační a bezpečnostní zprávu včetně meteo.

Kromě toho se mu přihodila – podle podrobného popisu počínání, jevů a reakcí lodě, jak ho Enda sepsal – čínská halza. Při ní se poškodil mechanismus manipulace s hlavní plachtou a refování.

Enda: Je tady zima a jsem rozvrácen

V noci na dnešek v rozhovoru pro Vendée Globe Enda uvedl, že jde o akumulaci několika problémů, které se nahromadily během plavby v Indickém oceánu. „Mám problémy s autopilotem, s vozíkem hlavní plachty na stěžni,  s komunikací, a proto jsem musel udělat velmi těžké rozhodnutí, že zastavím. Nezastavuji závod. Jen se pokusím udělat všechny opravy…užíval jsem si závod, když jsem vystoupal na desáté nebo jedenácté místo, ale teď když ztratím pár dní, ztratím pár dní, ale výsledkem budou opravy. Na jedné straně jsem mohl pokračovat do Pacifiku a na Mys Horn, ale bylo by to velké riziko. Jsem tím rozvrácen. Je tady zima a vlhko a právě teď je půlnoc. Nebyl to dobrý den. To je to, o čem je výzva. Bude to velká práce, ale doufám, že ji zvládnu. Budeme brzy zpátky. Autopilot se musí znovu kalibrovat. Software je vadný. Musím na klidnou vodu. To je první věc. Abych vyměnil vozík plachty na stěžni, musím šplhat na stěžeň. Bude to velká práce,“ uvedl v nočním rozhovoru s vedením Vendée Globe Enda. Enda už jednou na stěžeň vystoupal a také tuto strašidelnou zkušneost Slapyreport popsal.

Slapyreport všechny výroky i pocity Endy podepisuje, a to přesto, že se nenachází na oceánu. I v České republice je momentálně zima a vlhko a místní software je vadný. Bohužel je neopravitelný a cesta na klidnou vodu je v nedohlednu.

Irena Válová

 

 

Rubrika: 

Mediastyl film

Slapský pohár 2017

Slapský pohár zůstává i v roce 2017 největším seriálem jachetních fun závodů v zemi. Pořadatelé letos přidali nové závody, a tak jich na Slapském jezeře plachetnice odjedou celkem dvanáct. Většina závodů bude startovat u hotelu Atlantida na Staré Živohošti, dva závody odstartují od Modré loděnice. Protože jachting na Slapském jezeře je kuriozitou sám o sobě, zcela jistě přinese Slapyreport z některého závodu reportáž. Proto zůstaaňte na příjmu!

Kde se kouří a nekouří

Převoz lodí přes přehradu

Pod Slapskou přehradouNovou plavební vyhláškou o proplavování komorami na vltavsko-labské vodní cestě vydala Státní plavební správa. Pro vodní motoráře i jachtaře na Slapském jezeře je převoz přes Slapskou přehradu zajišťován dle vyhlášky v pondělí, ve středu, v pátek, v sobotu a v neděli, vždy od 8,00 do 18,00 hodin. To platí od 1. května do 30. září. Jindy se na jezero s pomocí služeb slapské přehrady nelze dostat.

Reklama

<head>

<script type="text/javascript">

    google_ad_client = "ca-pub-3697412370517674";

    google_ad_slot = "6862131146";

    google_ad_width = 336;

    google_ad_height = 280;

</script>

<!-- www.slapyreport.cz -->

<script type="text/javascript"

src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

</script><head>

Film Petra Stříbrného a Ireny Válové Borci z Barcelony byl natočen s hvězdami oceánského jachtingu. Je věnován mužům, co na plachetnicích obeplouvají svět.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer