Elektrizující, stresující a studená. Taková je podle Vendée Globe atmosféra závodu jen 1300 mil před Mysem Horn. Bitva o Mys Horn začala.
Po analýze dnešních rozborů, vysílání a trackování k tomu dodáváme: Elektrizující a stresující je atmosféra zejména pro vedení nejobtížnějšího závodu sólo jachtařů kolem světa sedící v Les Sables d´Olonne ve Francii.
Čelo závodu se totiž rozjelo zběsile za troubení těch nejstrašnějších živlů masou vod a závodníci lodě nezpomalují ani ve vichřici. Je to šílené a je to jízda.
Druhý Charlie Dalin vede plachetnici k Hornu rychlostí 21 uzlů, což je 39 km/hodinu. Včera třetí Damien Seguin spadl na místo čtvrté, ale pořád šlape vpřed. Znovu ho předjel Thomas Ruyant, flotilu stále vede Yannick Bestaven.
V každé analýze i ve vysílání Vendée Globe se dnes od rána vyskytuje slovo "balance". Balance je v titulcích a slovem balance uvádí Andy Robinson zprávy. Vedení Vendée Globe vysílá opakovaně závodníkům vzkaz, že průjezd kolem Mysu Horn je věc "rozvahy, správného načasování, trpělivosti a kompromisů, které by měli v rámci bezpečnosti udělat".
Jako kdyby se říkalo: Mějte rozum, chlapi a ženský. Tohle je fakt o život.
Vysvětlení je jednoduché: Poprvé v životě projede kolem Mysu Horn třináct závodníků v první skupině s výjimkou tří - Jeana le Cama (7 x kolem Mysu Horn), Borise Hermanna (3x) a Louise Burtona (1x). To je opravdu hodně nováčků.
Možná není úplná náhoda, že tři jmenovaní se nervou dopředu. Dnes v sedm hodin ráno navíc vydalo Vendée Globe malou nápovědu.
Tato analýza předpovídá, že až první závodníci dojedou do tunelu v Drakeově průlivu, dostanou plnou palbu větru o síle 35 uzlů ze severozápadu, přívalové deště a krupobití, to vše doprovázeno šestimetrovými vlnami.
To platí pro první tři nebo pět. Pak se vítr pro druhou skupinu zmírní a změní na jihozápadní.
Možná je lepší být v druhé, než v první skupině, dodáváme k tomu.
"Ani projet tunelem po dosažení Hornu nebude jednoduché. Ve středu té níže se vytvoří bublina bezvětří, která ovlivní ty nešťastné na chvostu vzadu," uvádí dnes v ranní analýze VG. "Každopádně bude první den roku 2021 velmi tvrdý," upozorňuje VG.
Možná je lepší nebýt ve třetí skupině, dodáváme k tomu.
V této situaci je nejdůležitější dosáhnout rovnováhy mezi fyzickým přístupem - kondicí lodě, trimováním plachet a dostatečně tvrdou jízdou, aby nedošlo ke ztrátě na soupeře, a mentálním nasazením: zůstat ostražití, činit správná rozhodnutí ve správnou chvíli a nedostat se do stresu, píše se dnes večer na webu Vendée Globe.
Vedení závodu dává radu závodníkům, samo sobě a nám všem do života. Tak děkujeme a jedeme!
Na fotce je Maxime Sorel, 34 let, nyní na 9. místě, poprvé na Vendée Globe, poprvé kolem Mysu Horn.
Video v komentech z dnešní neskutečné jízdy v houkajícím větru a úpící lodi a vlnách poslal Boris Hermann, kterého z toho asi chytil amok. Celou dobu na svoji loď křičí: Jeď! Rychleji! Jedem! Vendée Globe! Jedeme! Vendée Globe! Takhle pojede ještě dalších sto mil, říká.
Irnea Válová, 30. prosince 2020
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer